Translate

Tuesday, October 21, 2014

Vesnicul Razboi

         Cum spuneam, dragi cititori de plictiseala, astazi am de gand sa va ofer opinia mea legata de diferentele majore pe care le aduc filmele unei carti de exceptie.


                 Nu am de gand sa ofer o imagine  negativa cinefililor, ba din contra. Poate ca odata vazut filmul si din perspectiva cartii ( daca exista cartea respectiva ), poate ca o sa le starneasca niste curiozitati legate de experienta adusa de o carte. In fond, un film de 90/~120 de minute nu are cum sa cuprinda toate detaliile oferite de paginile aspre ale unei carti. Totusi, asta nu inseamna ca nu are si beneficii activitatea aceasta echivalenta.


Ia un exemplu concret:
                 Ca sa nu zica iubitorii filmelor ca sunt total impotriva acestora ( ceea ce, avand in vedere ca sunt adolescent, nu e adevarat... ), o sa ofer un exemplu de film pe care l-am urmarit in ultima vreme, care a reusit sa ma impresioneze in mod placut.
                 Ecranizarea despre care este vorba se numeste "Gazda" ( The Host ), un film aparut pe 29 martie 2013, in regia lui Andrew Niccol. Citind cartea scrisa de Stephenie Mayer inaintea vizionarii filmului, nu ma asteptam ca actiunea sa se intample intocmai ca in volumul de aprox. 500 de pagini. In schimb, mi-a facut o mare placere sa petrec inca o data doua ore in cursul carora sa traiesc alaturi de personaje. Decorul construit de d-soara Mayer pentru cartea ei a fost extraordinar de bine construit si in film, fiind redat perfect spatiul viitoarei planete Terra exact cum mi-l imaginasem in momentul parcurgerii volumului ( desigur, asta poate diferi de la "consumator" la "consumator" ). Calatoria personajului principal, Melanie, a decurs in paralel cu cartea si ea, neputand sa imi dau seama daca a existat intradevar vreo diferenta intre creatia scriitoarei si imaginatia regizorului - daca voi ati gasit vreo diferenta, my bad, imi asum greseala.





Nu va impacientati, bookworms!
             Normal ca, devorand in ultimul timp carte dupa carte, as avea cate ceva de spus si in privinta ecranizarilor mai putin stralucite. Un exemplu concret de esec cinematic, dupa parerea mea, il reprezinta filmul "Orasul Oaselor" ( City of Bones ), regizat de Harald Zwart, aparut in anul 2013, pe data de 21 august. Dupa ce stiam ce se intampla de fapt in primele 4 volume din "Instrumentele Mortale" ( The Mortal Instruments ), de Cassandra Clare, filmul mi s-a parut a fi struto-camila care nu isi are rostul. Cu toate ca personajele au fost aproape de imaginea pe care mi-a oferit-o seria de carti in subconstient, actiunea mi s-a parut mult prea trasa de par.







            In primul rand, personajele au trebuit sa supravietuiasca in film unor actiuni amestecate din primul si ultimul volum, facandu-se de cateva ori referire la lucruri aparute si in cartile de mijloc, fapt ce a cam stricat povestea propriu-zisa. Eu unul sunt de parere ca, daca vrei sa acoperi o serie intreaga de carti ce povestesc aceeasi inlantuire de evenimente, ca si regizor esti obligat sa scoti, pentru numele lui Dumnezeu!, mai multe filme. Intelegeam daca regizorul acoperea doar primele doua volume, insa concatenarea a patru secvente diferite intr-un singur episod a facut ca, la finalul filmului, dupa ce m-a trecut pe mine, spectatorul, prin lupte cu vampiri, aparitii surprinzatoare de varcolaci si schimbari mult prea previzibile de situatie, sa ma uit la ecran cu un singur gand: "Mi-am pierdut definitiv 122 de minute din viata." Actiunea sarind de la inceputul primului volum la sfarsitul lui, finalizandu-se cu incheierea celui de-al doilea volum mi-a provocat o indigestie culturala. In momentul ala, daca eram catusi de putin emotiv, cred ca incepeam sa plang.




Totodata, filme bune ar mai fi:
  • Ingeri si demoni, Codul lui DaVinci, Simbolul pierdut - dupa operele lui D. Brown
  • Stapanul Inelelor, Hobbit - dupa cartile lui J. R. R. Tolkien
  • Jocurile Foamei - dupa cartile d-nei Suzanne Collins, pe care recunosc, inca nu le-am citit...
  • Harry Potter
  • Wuthering Heights, si lista poate continua...


               Deci, dragi cititori, incercati pe cat posibil sa verificati si literatura la care face referire un film; oricat de placut ar fi filmul ( sau dimpotriva ), cartea respectiva s-ar putea sa va creeze un "film" mult mai bun daca va lasati putin mintea sa proceseze. Asa ca, dupa spusele lui Teo: "Cititi, oameni buni!"

No comments:

Post a Comment